Velkommen

Endnu en blog? To personer på samme frekvens eller måske det modsatte. Vi agter at tage udfordringerne op om mange emner, der adskiller sig ved køn, myter, ledelse, nørderi, IT, ....ja alle emner, vi gennem tiderne alligevel har talt om, givet vores meninger til kende om og som vi fortsat taler om.

Hvem ved - måske lærer vi intet eller måske gør vi. Ihvertfald får vi bragt emner op som på det nærmeste er så debatteret , at det ikke diskuteres. Hvem kan slå Badman og Catwoman?

Lad "kampen" begynde
Med venlig hilsen
Catwoman og Badman

tirsdag den 31. august 2010

Ba(d)le #2: Kvinder i ledelse

It kvinder naturligvis men egentlig alle ledelses roller. Der er så megen fokus på at der skal flere kvinder på ledende poster. Jeg er ganske enig!!! selvfølgelig kan kvinder være ligeså gode ledere som mænd.
Hvis vi skal generalisere så besidder de fleste kvinder måske en anelse mere empati - kan vi kalde det - som gør at det kan være sværere at træffe negative og tunge beslutninger som går udover mennesker og deres liv, men beslutninger kan træffes på lige vilkår selvom det er hårdere for den ene eller den anden part.

Jeg tror på at firmaer hvor der en mand/kvinde balance er de bedste firmaer at arbejde i, for der bliver netop taget hensyn til flere aspekter. Både de hårde og bløde værdier - (skrev jeg virkelig det?) - nå men det at man lige ser en ekstra gang på medarbejder trivsel og lige husker på en fødselsdag osv osv - små ting, som bare betyder noget for det enkelte menneske der lægger sin sjæl i et arbejde.

Provokerende sagt synes jeg mange mænd er rigtig slemme til at generalisere på enkelte ting. Og det gavner bestemt ikke et firma. Måske fordi de enten er meget fokuseret på bundlinien og resultaterne og ikke ser alt det usynlige der også sker som netop rykker bundlinien.

Muligvis - men kun muligvis, for jeg har ikke bevist det - taler vi om tunnelsyn. Hvor man snævert ser resultatets tilblivelse og roser den person der har "brølt højest"...

Her tror jeg kvinderne har en bedre finfølelse og ved hvad det har krævet fra flere.

Tilbage igen - men hvorfor springer så mange kvinder fra lederjob muligheden... Mit bud er at alt for mange kvinder langt hen ad vejen står for det hjemlige, børnene, huset og de mange "pligter" der følger... Den "dårlige samvittighed" siger at vi ikke kan ofre så megen tid på jobbet og det er faktisk fordi det sidder dybt inde i os at vi skal være på jobbet fra 8-16 -- arbejder vi hjemme skal vi arbejde fra 8-16
Nu lidt groft skrevet.

Jeg kan give samfundet skylden - for det er slet ikke gearet til at ihvertfald den ene forældre ikke kan være total fleksibel mht børn. Hente tidligere på fredage, tage fri på lukkedage, deltage i skole/hjem samarbejdet .. alt sammen helt ok, men det presser altså en del kvinder væk.

Jeg kan også give mændene skylden - de lever i en verden af myter og fordomme. Som jeg tit selv har oplevet... Mænd kan vise deres CV og de er accepteret. En del kvinder skal vise deres værd før de kan blive accepteret. Der er utrolig forskel på at møde skepsis og accept.

Jeg kan give kvinderne skylden - for selvfølgelig passer intet af ovenstående. Det drejer sig om at tro på sig selv og desværre vakler mange .. tør vi nu og kan vi .. JA vi kan - og jeg påstår at vi kan gøre det endnu bedre end mange mænd. Og lad være med at give os på alting. Kend din værdi - kvinde!!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar